kataja basket club / juttuja & kuvia
< Takaisin

Tarinanurkka

Pekka Markkasen korisleirillä Italiassa 16.-25.7.2004

Katajan junioreiden Jukka-Matti Turtiaisen ja Antti Heikkisen matkapäiväkirja reissusta Joensuu - Cesenatico - Joensuu. Matkaseurueeseessa poikien lisäksi myös Antin äiti Arja ja veli Tuomo.

Perjantai 16.7.

Lähdimme Joensuun rautatieasemalta klo 14.30. Jukkiksen äiti jäi surullisena mutta onnellisena sateiseen Joensuuhun. Heikkisten perhe meni yhteisellä päätöksellä jo vaunuun numero 4, vaikka paikka oli vaunussa numero 5. Ihmettelimme minne matkalaukut sopivat. Jukkis häsläsi matkalaukkujen kanssa käytävällä, meinasi hermot mennä. Junamatka kului mukavasti korttia pelaten ja kahvia juoden. Jatkamme kirjoittamista Helsingissä.

Ei tää ei vetele. Junamatkasta vielä. Arja oli tutustunut pariin rouvaan ja yksi heistä oli englantilainen, joka halusi tavata suomalaisia koripalloilijoita.

Saapumisaika Helsingin rautatieasemalle oli 20.30. Sieltä jatkoimme Katajanokalle Jukkiksen sedän luoksi yöksi. Asetuimme taloksi käytössämme olevaan kämppään. Päätimme lähteä syömään urheilevalle nuorelle "sopivaa" ruokaa. Suuntasimme katseemme Kauppatorin grillille. Tässä vierashuoneessa lopettelemme päivän kertomusta ja mietimme mitä huominen tuo tullessaan. Aamulla on aikainen herätys, sillä taksi tulee jo kello kuusi.

Lauantai 17.7.

Yömme oli todella lyhyt, vain neljä-kuusi tuntia. Aamulla heräilimme puoli kuuden aikaan. Taksi odotteli jo alhaalla, kun saavuimme raikkaaseen meri-ilmaan. Kuski oli ensiluokkainen. Lentokentällä ei ollut vaikeuksia huomata ryhmänjohtajaamme, Pekka Markkasta.

Tällä hetkellä olemme jossain Itämeren yllä.

Lento on sujunut mukavasti, olemme Saksan yllä.

Milanon kentällä oltiin klo 9.50. Ilma oli meille suomalaisille kuuma jo aamulla. Meitä odotti ulkona bussi, joka vie meidät kohti leirikeskusta. Leirikeskus on Cesenaticossa. Puolivälissä bussimatkaa pysähdyimme autogrillillä, jossa oli paljon porukkaa, Arjan sanoin "tosi kuhina".

Lämpötila on tällä välin noussut +34 asteeseen.

Loppumatkalla oli tuskastuttavan kuuma. Pienten muodollisuuksien jälkeen pääsimme majoittautumaan huoneisiimme. Heti huoneeseen tultuamme rasvasimme itsemme auringon varalta. Lähdimme Antin kanssa kentälle heittelemään. Pari vuotta vanhempia poikia tuli myös pelailemaan. Jaot teimme periaatteella "ketkä kolme heittävät vaparin ensimmäisenä sisään, ovat joukkue". Minä heitin ensimmäisenä korin, sitten yksi stadilainen ja viimeisenä Antti. Peli sujui ihan hyvin, vaikka ikäeroa oli.

Muuten, saavuimme Euro Campille neljän aikoihin iltapäivällä. Päivä sujui ihan hyvin. Tosin myöhästyimme Antin kanssa lounaalta muutaman minuutin. Jouduimme kertomaaan itsestämme puolen minuutin ajan.

Säännöt olivat selkeät, kuten me sen koimme. Ne eivät kuitenkaan haitanneet ainakaan meitä yhtään. Se oli sen sijaan aika turvallisen tuntuista.

Lounaan jälkeen lähdimme tutustumaan kylään, eli siis paikalliseen keskustaan. Kävelimme sinne. Sellaisen pienen kanaalin yli menimme lossilla. Olemme kulkeneet Antin kanssa täällä keskustassa. Pelasin sellaista koriinheittokonetta. Ei oikein pudonnut sellaiseen koriin. Ostin kirjoituslehtiön ja kynän. Tällä hetkellä istun puiston penkillä ja muistelen kulunutta päivää.

Tästä pitäisi kohta puoleen lähteä asumustamme kohti. Huomenna on ensimmäiset harjoitukset.