kataja basket club / juttuja & kuvia

Tarinanurkka

Pekka Markkasen korisleirillä Italiassa 16.-25.7.2004

Sunnuntai 18.7.

Aamulla heräilimme hiukan ennen kahdeksaa. Aamupala oli 8-9. Meidän piti ehtiä harjoituksiin yhdeksäksi. Harjoitukset olivat ulkona ja aika helpot. Ainut vaikea asia oli syöttökuvio. Kun vain keskittyi kunnolla, se sujui. Helteessä keskittyminen oli tosin vaikeata. Lopussa pelasimme. Harjoitukset olivat sopivan pituiset. Niiden loputtua autoimme Antin kanssa pallojen kannossa. Sen jälkeen lähdimme Markkasen ja Papinahon kanssa vanhempien hotellille. He jäivät pelaamaan tennistä hotellin kentälle. Kävimme ostamassa vettä. Sillä matkalla tapasimme Arjan. Kävimme hotellilla suihkussa. Sieltä lähdimme katsomaan Antin ja Pekan tennismatsia. Pekka oli ylivoimainen. Vesipullot raahasimme asumuksellemme ja sitten menimme syömään. Kello näytti 12. Yhdeltä saimme peliasut.

Kello 14.00 oli lähtö San Marinoon. Se oli hieno paikka. Hintatasoltaan halvempi kuin Italia. Sieltä tuli ostettua suurin osa matkamuistoista. Sinne oli matkaa Cesenaticosta 40 km.

San Marinosta ostin aurinkolasit ja tuliaisia. Äidille ostin helminauhan ja korvakorut (samaa sarjaa). Isille ostin kristallisen purjelaivan ja sille alustan, jossa on ledejä valoa näyttämässä. Osa siellä olevista tavaroista oli halpoja, mutta esim. muistikortit olivat kalliita. (jälkeenpäin voin sanoa että Veneziasta olisi saanut laatukortin aika paljon halvemmalla.) Minusta aurinkolasit olivat aika halpoja. San Marino oli aivan älyttömän hieno paikka, ainakin maisemien mielessä.

Samalla matkalla oli myös Neuvostoliiton-aikainen huippu maajoukkuetason lentopalloilija Igors.

Sieltä palattuamme menimme syömään. Syönnin jälkeen olivat vuorossa leiripelit. Hävisimme kaikki paitsi viimeisen pelin. Saldomme oli kolme tappiota ja yksi voitto. Sekin oli vaikeuksien kautta voittoon. Emme tienneet, paljonko peli oli. Ehdotin tasapeliä vaihtopenkiltä toiselle. Tomi sanoi: "Sitten se käy jos olemme vaikka yhden pisteen johdossa." Minä hyväksyin tietysti tarjouksen, sillä juuri sillä hetkellä meille tuli kori. Tasapeli. Siitä se jatkui tasaisesti loppuun asti. Antin hienoilla koreilla pääsimme sinne asti. Ajan päättyessä oli tietysti tasapeli. Jatkoaikahan siitä seurasi. Sitä oli pelattu jo jonkin aikaa. Sain pallon tai olikohan se minulla laidassa. Petsku tuli tietysti puolustajana päälle. Eikun ohi vaan ja ley-backillä kori. Siihen se loppui. Hauskaa oli. Iltaa olemme tässä viettäneet huoneessa Petsku-shown merkeissä. Pitää mennä nukkumaan (kai).

Maanantai 19.7.

Eilen porukka hillui puolille öin. Eilen oli aika lämmin ja tänäänkin lämpö noussee yli 30 asteen. Eilen nukahdimme Antin kanssa aika samoilla minuuttiluvuilla. Heräsin aamulla ulkoa kuuluneeseen meluun, mutta pakottauduin nukkumaan. Siellä olen vielä tälläkin hetkellä. Pitäisi kohta alkaa siirtymään beachfutiskentälle.

Jälkeenpäin ajateltuna se meni ihan hyvin. Olimme kuitenkin vasta kolmansia. Yksi joukkue oli takanamme. Sähläilin jonkin verran. Fudiksen jälkeen menimme pelaamaan Antin ja Tuomon kanssa korista. Sähläilin aika pahasti. Sitten syömään. Jouduimme odottamaan melkein kymmenen minuuttia ruokalaan pääsyä. Ruoka oli ensimmäistä kertaa täälläoloaikanamme voisin sanoa ei kovin maukasta. Tosin yksi kalapaistos oli hyvää. Ruuan jälkeen tai no ei ihan heti lähdimme hallille harjoituksiin. Treenasimme aika hyvin. Aluksi harjoitteena oli sellaista pallolla pomputtamista puoleen kenttään, syöttö ulommalla kädellä kaverille, kuljetus laitaa pitkin, harhautus ja keskeltä ajo. Sen jälkeen oli liikennepoliisia kahdella pallolla. Sitten seuraavanlainen harjoite, aikaa oli 2+4 min.: kaveri heitti pallon levyyn, otti levarin, syötti parille, lähti juoksemaan laitakaistaa ja pallollinen keskeltä, sopivalla etäisyydellä palloton pyysi pallon ja heitti.

Sitten oli kentäntäyttöharjoite. Viisi pelaajaa = yksi kentällinen juoksi vaparin kaarta ympäri, valmentaja heitti pallon koriin, lähin pelaaja otti levarin, kaksi ensimmäistä täytti laitakaistat, pointti haki pallon ja syötti laiturille kolmosen kaarelle, kaksi jäljelle jäänyttä pelaajaa juoksi suoraan korille, laituri syötti viimeiseksi leikanneelle, joka pisti pallon koriin. Hallissa ei ollut ilmastointia, ulkoa tuli viileämpää ilmaa kuin hallissa oli. Hengissähän siitä kuitenkin selvittiin. Harjoitusten jälkeen oli vuorossa vesipuisto.

Laskin reilut puolet vesiliukumäistä. Kävin pizzalla ja lähdin asumukselle. Siellä olen nyt.

Vielä maanantai 19.7. Yhdessä päivässä kerkeää kyllä paljon. Nyt on kulunut kolme päivää matkasta.

Puoli kasilta oli tietokilpailu. Kysymykset olivat kuulemma helppoja. Yksi oli: "Mikä on San Marinon Formula 1 GP:n nimi?" Minä sanoin Imola.

Sovin Markkasen kanssa, että hän opettaa minulle post-liikkeitä. Siispä heti syötyäni kävin vaihtamassa kamppeet. Suuntasin kentälle. Papinaho ja Markkanen olivat vielä syömässä. Jäin odottamaan. Pian he tulivatkin. Menimme yhdelle vapaalle kentälle.

Aloitimme harjoituksen Mikan's hookeilla yhden ja kahden jalan ponnistuksilla.

Sittten taisi olla seuraanvanlainen liike: syöttö poustiin, harhautus vastakkaiseen suuntaan. Käännytään vastakkaiseen suuntaan ulommaisen tukijalan varassa ja heitto (tämä yhteensä kymmenen kertaa). Sitten harhautus toiseen suuntaan, jos menit vasemmalle, heitit vasemman jalan puolustajan nilkan taakse. Terävä pomppu ja kori. Viiimeinen liike oli seuraavanlainen: harhautus päätyyn, kääntyminen keskelle. Oikea jalka puolustajan nilkan taakse, pomppu, Und and over ja kori.

Kaikkein tärkeinä on rauhallisuus ja pallon suojaus (pallo lähellä kehoa ja kyynärpäät ylös).

Toivoisin siitä olevan apua tulevaisuudessa. Uskon niin. Pekan ohjauksen jälkeen jäin vielä pelaamaan kentälle. Anttikin tuli pelaamaan. Hän lähti vielä rannalle ja minä jäin pelailemaan. Yhdet italialaiset tulivat juttelemaan, mutta he eivät osanneet kysyä, saavatko he pelata kanssani. Lopulta tuli eräät jotka osasivat sen verran. Yksi niistä oli todella mukava. He ainakin yrittivät.

Siinä kului koko ilta humahtaen. Kohtapuoliin alamme nukkumaan.